thoughts

not so far

ΙΚΕΑ linguistics 29/12/2009

Filed under: RaNdOm — serenitsa @ 10:57 μμ
Tags: , , , ,

Μεγάλη διαπίστωση έκανα πάλι μετά από μία τηλεφωνική συνδιάλεξη που είχα σήμερα το μεσημέρι! Δε ρώτησα και τη Miss Linguistics να πάρω και μία δεύτερη γνώμη.

Μιλούσα λοιπόν για κάτι υποχρεώσεις που έχω αφήσει ανοιχτές στο ΙΚΕΑ (ο big brother δηλαδή, όχι εγώ). Η διαπίστωση αφορούσε την επιλογή του ονόματος της συγκεκριμένης εταιρείας. Το γράμμα «Ε» συνήθως διαβάζεται «Ι». Δεν ξέρω τι γίνεται βέβαια στα σουηδικά που είναι και η χώρα προέλευσης του ΙΚΕΑ.

Από την επιθυμία μου να το διαβάσω με προφορά το είπα «ΙΚΊΑ» και απλά διαπίστωσα ότι =Οικία!! Κι έρχομαι εγώ εδώ και λέω (ως γνήσια Ελληνίδα) ότι και αυτό από εμάς το πήρανε!! 🙂 Πέρα από την πλάκα πάντως, ίσως να μην είναι τελείως τυχαίο. Η αλήθεια είναι ότι για πρώτη φορά δεν έκανα καμία αναζήτηση στο googlaki για να μάθω τι πραγματικά συμβαίνει. Δε θέλω να χαλάσω την ιδέα μου από τώρα. Μπορεί βέβαια να έρθει κάποιος και να μου πεί «γιατί να το διαβάσω οικία και όχι αϊκία;». Ε δε βγαίνει νόημα έτσι, ξενερώνω.

ΟΙΚΙΑ είναι νομίζω, είναι φανερό. Καθόλου περίεργο, εξάλλου πολλές χιλιάδες Έλληνες είναι εγκατεστημένοι στη Σουηδία.

 

4 Responses to “ΙΚΕΑ linguistics”

  1. Kakia Ps Says:

    Εγώ έκανα πάντως τη μίνι-έρευνα μου γιατί από τον τίτλο και μόνο με προκαλείς! 🙂
    Στην παρακάτω σελίδα πάτα πάνω στο μικρό σύμβολο του play για να ακούσεις πως προφέρεται η λέξη ΙΚΕΑ στα σουηδικά.
    http://forvo.com/word/IKEA/
    Δεν αντιστάθηκα επίσης καi μπήκα στη wikipedia όπου ανακάλυψα ότι
    «Το ΙΚΕΑ ιδρύθηκε στο Έλμχαλτ (Älmhult) της Σουηδίας το 1943 απο τον Ίνγκβαρ Κάμπραντ (Ingvar Kamprad). Το όνομα της επιχείρησης είναι σύνθετο των πρώτων γραμμάτων αντίστοιχα του ονοματεπώνυμού του, του κτήματος και του χωριού όπου μεγάλωσε: Ingvar Kamprad, Elmtaryd, Agunnaryd. Ο Κέμπραντ διάλεξε αυτό το ακρωνύμιο και επειδή μοιάζει ακουστικά με την ελληνική λέξη οικία.»
    Ναι,ναι, μπορείς να αρχίσεις να πανηγυρίζεις ότι όλα είναι ελληνικά κι ότι όλοι θέλουν να μας μοιάσουν… 😛
    Τέλος πάρε κι ένα videaki από το αγαπημένο «Fight Club» που αποκαλύπτει την ikeamania του πρωταγωνιστή:

    • serenitsa Says:

      Τρελαίνομαι όταν βάζω τους αναγνώστες μου στην αναζήτηση!!! Πόσο μάλλον όταν μας ξεκαθαρίζουν κάτι που αφήνουμε μετέωρο! Και μάλιστα μας δικαιώνει!!! Γιούχουυυυυ!!

  2. Oranje Says:

    M’ αρέσει που λέει στη wikipedia ότι τα αρχικά τα έβαλε από το ονομά του, το κτήμα του και το χωριό που μεγάλωσε…

    Μου φαίνεται τόσο εξεζητημένο να βάλει κάποιος μια τέτοια τετράδα, που έχω την αίσθηση ότι είχε σταμπάρει τη λέξη ΙΚΕΑ και προσπαθούσε να βρεί λέξεις με τα κατάλληλα αρχικά 🙂 Άκου εκεί έβαλε το όνομα από το κτήμα του….Αν δεν ταίριαζε θα μας έλεγε ότι έβαλε το όνομα του σκύλου του που τον λέγαν Ερικ ή το όνομα της ομάδας του που είναι η Ελφσμποργκ κ.ο.κ.

    Πάντως, αφού είχει τέτοια έμπνευση, εγώ ως καλός έλληνας θα πάω να αγοράσω τίποτα απ’το μαγαζί :Ρ Άλλωστε λογώ εμού έγινε το ποστ. Μην απογοητεύσουμε και τον φιλέλληνα Ινγκβαρ.

  3. Kakia Ps Says:

    Ή που σκέφτηκε πρώτα τη λέξη ΙΚΕΑ και μετά βρήκε τα υπόλοιπα ή που ήθελε σίγουρα να βάλει το όνομά του στην επιχείρηση κι έψαξε μια μικρή λέξη που να ξεκινά από ΙΚ ή ΚΙ! Τώρα θα μου πεις γιατί δεν έψαξε μια σουηδική λέξη. Πρώτον γιατί τα αρχαία ελληνικά -ως αίσθηση κι όχι αντικειμενικά*- προσδίδουν κύρος και μεγαλείο (όπως και τα λατινικά βέβαια-άνετα το ΙΚΕΑ γινόταν DOMUS αν έβαζε το όνομα του σκύλου, της ομάδας, του παππού, της γιαγιάς και του αγαπημένου του γλυκού!-). 😛 Και δεύτερον γιατί η λέξη οικεία είναι σχετικά γνωστή παγκοσμίως κυρίως σαν συνθετικό σε δάνειες λέξεις π.χ. ecosystem.
    *καμία γλώσσα δεν είναι ανώτερη από τις άλλες!


Σχολιάστε

